Aan de slag met ‘Praat samen over later’

Alleen samen kunnen we impact maken en bewustwording stimuleren. Help jij mee om het gesprek over later op gang te brengen?

Tijdige bewustwording en het voeren van het gesprek over hoe inwoners ouder willen worden is belangrijker dan ooit. Toch wordt het gesprek over ouder worden vaak uitgesteld, tot het moment dat het echt niet anders kan. In Twente willen we inwoners stimuleren om zich tijdig voor te bereiden op de toekomst. De inzet vanuit jouw organisatie is daarbij cruciaal.

Deze toolkit is verzonden naar verschillende welzijnsorganisaties, zorgorganisaties en gemeenten in Twente.

Aan de slag: implementatie campagne

Samen met een afvaardiging van verschillende partners (samenwerking tussen zorg, welzijn en gemeenten in Twente) werkten we aan de regionale campagne Praat samen over later. Deze campagne spoort inwoners aan om tijdig het gesprek te voeren over gezond en zelfredzaam ouder worden. Samen kunnen we impact maken en bewustwording stimuleren. Help jij ook mee om het gesprek over later op gang te brengen? Met deze toolkit helpen we je op weg.

De campagne start op dinsdag 6 mei met een eerste social media advertentie. Vanaf dan kan je gebruik maken van onderstaande middelen. Je kunt nu alvast beginnen met de voorbereidingen. Wil je liever later aan de slag? De eerste fase van de campagne loopt tot en met september 2025. De middelen in de toolkit blijven wel beschikbaar.

De middelen

  • Praatommetjes
    Op de wandelroutes ontdek je vragen die je laten nadenken over het ouder worden. Wandel mee, denk mee, praat mee.
  • Narrowcasting
    Prikkel je publiek met vragen en dilemma’s over het ouder worden, via beeldschermen in openbare ruimtes.
  • Ervaringsverhalen (incl. beeldmateriaal)
    Inspireer je doelgroep met verhalen van Twentenaren die op hun eigen manier hebben nagedacht over de toekomst. Deel de verhalen via je eigen website of kanalen.
  • Sociale media
    Deel berichten en visuals via de social media kanalen van jouw organisatie en bereik een breed publiek. Je kunt de berichten aanpassen naar de stijl die bij jouw organisatie past.
  • Praatkaartjes
    Daag anderen uit om na te denken over belangrijke thema’s rondom het ouder worden. De schrijfbare praatkaartjes zijn goede gesprekstarters.
  • Website (landingspagina)
    Verwijs anderen naar de verzamelplek voor alle informatie, verhalen en tips rondom de campagne. Vanuit hier verwijzen we inwoners ook actief door naar lokale informatie. Deze gaat live op 6 mei.
  • Posters
    Hang posters op bij plekken waar veel inwoners komen en motiveer ze om het gesprek te voeren middels prikkelende vragen.
  • Tips & tricks
    Aan de slag met de bewustwordingscampagne? We hebben tips voor je verzameld die jou helpen om de campagne voor je eigen organisatie te implementeren.
  • Gedragsstrategie
    Benieuwd naar de keuzes die we hebben gemaakt en waar deze op gebaseerd zijn? De gedragsstrategie achter de campagne geeft inzicht.

Wil je de middelen liever in je eigen huisstijl? Dat kan ook. Je kunt de campagnestijl en het logo ‘Praat samen over later’ downloaden, zodat je die kunt invoegen op je eigen middelen. Zo creëren we herkenbaarheid voor de inwoner.

Meld je aan
voor de nieuwsbrief!

1